Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω 10 ψυχοκινητικά παιχνίδια για τις πρώτες μέρες στον Παιδικό Σταθμό και το Νηπιαγωγείο.
Τα ψυχοκινητικά παιχνίδια είναι δραστηριότητες που συνδυάζουν κίνηση, ρυθμό, αντίληψη του χώρου και βασικές κοινωνικές δεξιότητες.
Αυτά βοηθούν πολύ στις πρώτες μέρες στον παιδικό σταθμό για να «σπάσει ο πάγος» και να αρχίσουν τα παιδιά να αλληλεπιδρούν σωματικά και παιχνιδιάρικα.
Οι ψυχοκινητικές δραστηριότητες στην προσχολική ηλικία δεν είναι απλώς «να τρέχουν και να παίζουν» έχουν πολύ συγκεκριμένο παιδαγωγικό ρόλο και πολυεπίπεδα οφέλη.

Οφέλη ψυχοκινητικών δραστηριοτήτων:
1. Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων.
Αδρή κινητικότητα: τρέξιμο, πηδήματα, ισορροπία, ρίψεις και πιάσιμο αντικειμένων.
Λεπτή κινητικότητα: συντονισμός ματιού-χεριού, πιάσιμο μικρών αντικειμένων, έλεγχος δύναμης.
Χτίζουν «σωματική αυτοπεποίθηση» και το παιδί νιώθει ότι ελέγχει το σώμα του.
2. Ενίσχυση συντονισμού και προσανατολισμού.
Βελτιώνουν τον οπτικοκινητικό συντονισμό (μάτι-χέρι, μάτι-πόδι).
Καλλιεργούν την αντίληψη χώρου (δεξιά–αριστερά, κοντά–μακριά, πάνω–κάτω).
Μαθαίνουν να κινούνται με ασφάλεια κοντά σε άλλα παιδιά.
3. Γνωστική ανάπτυξη μέσω κίνησης.
Συνδέουν γλώσσα και κίνηση (π.χ. «πήδα μέσα στον κύκλο», «βρες κάτι κόκκινο»).
Εξασκούν τη μνήμη και την προσοχή με κανόνες παιχνιδιού.
Κατανοούν σχέσεις αιτίας–αποτελέσματος (αν τρέξω πολύ γρήγορα, μπορεί να πέσω).
4. Κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες.
Μαθαίνουν να συνεργάζονται και να περιμένουν τη σειρά τους.
Χτίζουν δεσμούς φιλίας μέσα από κοινή εμπειρία και γέλιο.
Βοηθούν στη διαχείριση συναισθημάτων (χαρά, ενθουσιασμός, απογοήτευση από ήττα).
5. Ρύθμιση ενέργειας και συγκέντρωση.
Τα παιδιά «εκτονώνουν» πλεονάζουσα ενέργεια με υγιή τρόπο. Μετά από κινητική δραστηριότητα, συνήθως είναι πιο ήρεμα και δεκτικά σε καθιστικές εργασίες.
Οι ψυχοκινητικές δραστηριότητες χτίζουν τη βάση για σωματική υγεία, αυτοπεποίθηση, κοινωνικές δεξιότητες και γνωστική ετοιμότητα. Επίσης, λειτουργούν σαν «γέφυρα» ανάμεσα στο ελεύθερο παιχνίδι και τη μεθοδευμένη μάθηση.

10 ψυχοκινητικά παιχνίδια για τις πρώτες μέρες στον παιδικό σταθμό & το Νηπιαγωγείο.
Στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο, οι ψυχοκινητικές δραστηριότητες καλό είναι να εντάσσονται σε συγκεκριμένα σημεία του προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη τον ρυθμό της ομάδας, τα επίπεδα ενέργειας και τους παιδαγωγικούς στόχους.
Κατάλληλες στιγμές μέσα στην ημέρα.
1. Αρχή της ημέρας (πρωινό καλωσόρισμα). Για να «ξυπνήσει» το σώμα και να μπει η ομάδα σε θετικό κλίμα. Ιδανικό για παιχνίδια γνωριμίας ή μικρές κινητικές προκλήσεις.
2. Μετά από καθιστικές δραστηριότητες. Όταν τα παιδιά έχουν μείνει αρκετή ώρα σε τραπέζι (ζωγραφική, κατασκευές, ανάγνωση). Η κίνηση βοηθά στην αποφόρτιση και ανανέωση της συγκέντρωσης.
3. Πριν από απαιτητικές γνωστικές δραστηριότητες. Λίγα λεπτά κίνησης βοηθούν να αυξηθεί η εγρήγορση και η διάθεση για μάθηση.
4. Μετά το δεκατιανό. Η ενέργεια από το φαγητό αξιοποιείται σε παιχνίδι και κίνηση.
5. Τέλος της ημέρας. Μπορεί να γίνει ήπια ψυχοκινητική δραστηριότητα (χαλάρωση, ήπιος χορός, ασκήσεις ισορροπίας) για να κλείσει ομαλά η μέρα.

Συμβουλές ένταξης στο καθημερινό μας πρόγραμμα.
Μικρή διάρκεια αλλά με συχνότητα: 5–15 λεπτά είναι αρκετά για να έχουν αποτέλεσμα, αλλά μπορούν να γίνονται 2–3 φορές μέσα στην ημέρα.
Εναλλαγή έντασης: Ισχυρή κίνηση όταν χρειάζεται «ξυπνητήρι» στην ομάδα, ήπια όταν θέλουμε χαλάρωση.
Σαφείς κανόνες: Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν εκ των προτέρων πότε ξεκινά και τελειώνει η δραστηριότητα.
Σύνδεση με θεματικές: Μπορεί να προσαρμοστεί σε θεματικές ενότητες (π.χ. ζώα, εποχές, χρώματα).

Στο προφίλ μου στο eduki μπορείτε να προμηθευτείτε και τα παιχνίδια γνωριμίας για τις πρώτες μέρες στον Παιδικό Σταθμό και το Νηπιαγωγείο.

10 ψυχοκινητικά παιχνίδια για τις πρώτες μέρες στον παιδικό σταθμό & το Νηπιαγωγείο.
1. Τα χρώματα του δωματίου.
Η παιδαγωγός φωνάζει ένα χρώμα. Τα παιδιά πρέπει να τρέξουν ή να περπατήσουν μέχρι να ακουμπήσουν κάτι με αυτό το χρώμα.
2. Τα ζώα που ξύπνησαν.
Η παιδαγωγός λέει ένα ζώο (π.χ. λαγός, ελέφαντας, φίδι). Τα παιδιά μιμούνται τις κινήσεις και τους ήχους του, μετακινούμενα στον χώρο.
3. Η γέφυρα και το ποτάμι.
Δύο κορδέλες στο πάτωμα για «γέφυρα» και «ποτάμι». Τα παιδιά περπατούν στη γέφυρα, πηδάνε το ποτάμι ή κάνουν ότι κολυμπούν.
4. Η μουσική παγώνει.
Παίζει μουσική και τα παιδιά χορεύουν. Όταν σταματήσει, πρέπει να μείνουν ακίνητα σε αστεία στάση.
5. Οι σταθμοί της περιπέτειας.
Δημιουργούμε μικρές «πίστες» (π.χ. πέρασμα κάτω από τραπέζι, πηδηματάκια σε στεφάνια, ισορροπία σε γραμμή).Τα παιδιά περνούν με σειρά.

6. Η ουρά του δράκου.
Τα παιδιά μπαίνουν το ένα πίσω από το άλλο, κρατώντας τη μέση του μπροστινού. Το πρώτο παιδί (κεφάλι) προσπαθεί να πιάσει την «ουρά» (το τελευταίο παιδί), ενώ η αλυσίδα κινείται για να αποφύγει.
7. Το καλάθι με τα φρούτα.
Κάθε παιδί είναι ένα φρούτο (π.χ. μήλο, μπανάνα, πορτοκάλι). Όταν ακουστεί το όνομα του φρούτου του, τρέχει και αλλάζει θέση με άλλο παιδί του ίδιου φρούτου. Αν ακουστεί «σαλάτα φρούτων», αλλάζουν θέση όλα τα παιδιά.
8. Τα μπαλόνια που πετάνε.
Κάθε παιδί έχει ένα μπαλόνι. Πρέπει να το κρατήσει στον αέρα χτυπώντας το απαλά.Μπορούμε να προσθέσουμε πρόκληση: «Μην το αφήσεις να πέσει στο πάτωμα».
9. Η αποστολή διάσωσης.
Σκορπίζουμε αντικείμενα (π.χ. μαλακά τουβλάκια) στο πάτωμα. Τα παιδιά πρέπει να τα μεταφέρουν σε «ασφαλή ζώνη» χωρίς να τα ρίξουν ή να τα αφήσουν κάτω.
10. Ο καθρέφτης που χορεύει.
Σε ζευγάρια, το ένα παιδί κάνει κινήσεις και το άλλο τις αντιγράφει. Με μουσική γίνεται πιο διασκεδαστικό.

Και επειδή ξέρω πόσο σας αρέσουν τα εκτυπώσιμα και πόσο θέλετε να τα έχετε όλα όμορφα και οργανωμένα όπως αρέσει και σε εμένα άλλωστε, ετοίμασα ένα εκτυπώσιμο αρχείο με τα ψυχοκινητικά παιχνίδια και τους στόχους του κάθε παιχνιδιού.
Γιατί σκοπός σε τέτοιου είδους παιχνίδια είναι να δουλεύουμε ταυτόχρονα και διάφορους αναπτυξιακούς τομείς. Και να γνωρίζουμε ποιοι είναι αυτοί οι τομείς.

Ελπίζω η ανάρτηση να σας φάνηκε χρήσιμη και να πήρατε ιδέες.
Σε περίπτωση που θέλετε να κοινοποιήσετε κάτι από το blog μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα σας παρακαλούσα να αναφέρετε το όνομα του blog και το αντίστοιχο προφίλ μου στα social media.
Αφήστε μου ένα σχόλιο και πείτε μου τη γνώμη σας.

Κάντε like στην σελίδα Παιχνίδι και Δημιουργία στο Facebook και ακολουθήστε με σε Instagram και Pinterest
Μερικά από τα σχόλιά σας…
Καλησπέρα, είμαι νηπιαγωγός, το υλικό σας είναι εξαιρετικό
συγχαρητήρια !! πολύ φροντισμένη δουλειά! ευχαριστώ για ελεύθερη πρόσβαση …
Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια! Χαρά μου να σας βοηθάω!
Έχετε κάνει εξαιρετική δουλειά. Σας ευχαριστώ για την έμπνευση που μου δώσατε!
Ειμαι νηπιαγωγός και βρίσκω υπέροχο το υλικό για τις ηλικίες των παιδιων μας . Σας υπερευχαριστώ !
Διαβάστε ακόμα…
- 10 ψυχοκινητικά παιχνίδια για τις πρώτες μέρες στον παιδικό σταθμό & το Νηπιαγωγείο
- Εβδομαδιαίο πρόγραμμα με θέμα “Ανοίγουν τα σχολεία” για παιδιά 3-5 ετών
- Προτεινόμενη θεματολογία για τον μήνα Νοέμβριο στην προσχολική ηλικία
- Θεματική ενότητα “Μαθαίνω το σώμα μου” για το Νηπιαγωγείο και τον Παιδικό Σταθμό
- Θεματική ενότητα “Το όργωμα και η σπορά” για τον Παιδικό Σταθμό και το Νηπιαγωγείο