Η 28η Οκτωβρίου 1940 αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές εθνικές επετείους για την Ελλάδα. Είναι η ημέρα που η χώρα μας είπε το ιστορικό «ΟΧΙ», υπερασπιζόμενη την ελευθερία και την ανεξαρτησία της.
Στο νηπιαγωγείο και τον παιδικό σταθμό, εμείς οι παιδαγωγοί καλούμαστε να προσεγγίσουμε αυτήν την έννοια με τρόπο απλό, κατανοητό και παιγνιώδη, ώστε τα παιδιά 3–5 ετών να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αξίες της γιορτής: την ειρήνη, τη φιλία, την ενότητα και την αγάπη για την πατρίδα.
Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων με θέμα την 28 Οκτωβρίου 1940 χωρισμένο ανά ημέρα και θεματική περιοχή (γλώσσα, μαθηματικά, μελέτη περιβάλλοντος, εικαστικά, μουσική, παιδική λογοτεχνία και κινητική/ρυθμική αγωγή).
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πλάνο, το οποίο μπορούμε να εφαρμόσουμε στην τάξη μας, προσφέροντας στα παιδιά πλούσιες εμπειρίες μάθησης και δημιουργίας.

Στο τέλος της ανάρτησης θα βρείτε τον σχετικό σύνδεσμο για να κατεβάσετε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα στον υπολογιστή σας.
Εβδομαδιαίο Πρόγραμμα με θέμα “28η Οκτωβρίου 1940” για παιδιά 3-5 ετών.
Πάμε να δούμε αναλυτικά τι περιλαμβάνει η κάθε μέρα.
Ημέρα 1: Γνωρίζουμε τη Σημαία.
Η εβδομάδα ξεκινά με τη γνωριμία της ελληνικής σημαίας, σύμβολο ελευθερίας και εθνικής ταυτότητας.
- Γλώσσα: Συζήτηση για τη σημαία, τα χρώματά της και τον σταυρό. Μαθαίνουμε βασικές λέξεις όπως Ελλάδα, Σημαία, Ελευθερία.
- Μαθηματικά: Μετράμε τις λωρίδες της σημαίας και συζητάμε για το πλήθος.
- Μελέτη Περιβάλλοντος: Παρατηρούμε πού βλέπουμε σημαίες στην καθημερινή ζωή (σχολεία, πλατείες, γιορτές).
- Εικαστικά: Κατασκευή σημαίας με γκοφρέ χαρτί μπλε και λευκό.
- Μουσική: Μαθαίνουμε το τραγούδι “Η Σημαία” και ακούμε και άλλα σχετικά τραγούδια.
- Παιδική Λογοτεχνία: Διαβάζουμε το βιβλίο “Το έπος του 1940”.
- Κινητική Αγωγή: Τα παιδιά κινούνται στον χώρο, κάνοντας κινήσεις που θυμίζουν «κυματισμό».
Ημέρα 2: Ημέρα της Γαλανόλευκης.
Η δεύτερη μέρα αφιερώνεται στη γιορτή της σημαίας, που προηγείται της 28ης Οκτωβρίου.
- Γλώσσα: Παίζουμε με τις λέξεις «λευκό» και «μπλε», βρίσκουμε αντικείμενα στην τάξη.
- Μαθηματικά: Ταξινόμηση αντικειμένων ανά χρώμα (μπλε–λευκό) και ομαδοποίηση σημαιών.
- Μελέτη Περιβάλλοντος: Συζητάμε για για το πώς τιμούμε τη σημαία στις γιορτές.
- Εικαστικά: Κατασκευή στεφανάκι με δάφνες.
- Μουσική: Μαθαίνουμε το τραγούδι “Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει” και άλλα σχετικά τραγούδια.
- Παιδική Λογοτεχνία: Διαβάζουμε το βιβλίο “Το έπος του ’40”.
- Κινητική Αγωγή: Με την συνοδεία μουσικής τα παιδιά χορεύουν με απλοποιημένα βήματα έναν καλαματιανό χορό.

Ημέρα 3: Η Έννοια της Ελευθερίας.
Η τρίτη μέρα επικεντρώνεται στην αξία της ελευθερίας, με απλές δραστηριότητες που τα παιδιά κατανοούν μέσα από το παιχνίδι.
- Γλώσσα: Τα παιδιά μαθαίνουν τα ιστορικά γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου και εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους με νέες λέξεις.
- Μαθηματικά: Παιχνίδι ΝΑΙ–ΟΧΙ με καρτέλες ✔️ και ❌, όπου μετράμε τις απαντήσεις.
- Μελέτη Περιβάλλοντος: Συζήτηση για τα δικαιώματα των παιδιών και δίνουμε επιχειρήματα γιατί δε θέλουμε τον πόλεμο και επιθυμούμε ειρήνη.
- Εικαστικά: Ζωγραφίζουμε ό,τι μας κάνει χαρούμενους και ελεύθερους.
- Μουσική: Αυτοσχεδιασμός ήχων – «Χαρούμενοι ήχοι – Στεναχωρημένοι ήχοι».
- Παιδική Λογοτεχνία: Διαβάζουμε την ιστορία “Το κανόνι της Ειρήνης”.
- Κινητική Αγωγή: Παιχνίδι «Παγώνω – Ελευθερώνομαι» με μουσική, για να βιώσουμε την έννοια της ελευθερίας.
Ημέρα 4: Το Ιστορικό «ΟΧΙ».
Η τέταρτη μέρα συνδέει την ιστορία με δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία των νηπίων.
- Γλώσσα: Συζήτηση: «Τι σημαίνει να είμαι ελεύθερος;» Μαθαίνουμε τη λέξη «ΟΧΙ» και την αναγνωρίζουμε ανάμεσα σε άλλες λέξεις.
- Μαθηματικά: Ομαδοποίηση εικόνων (Ελλάδα – Ιταλία), με έννοιες «μαζί» και «χώρια».
- Μελέτη Περιβάλλοντος: Εντοπίζουμε την Ελλάδα στον χάρτη και που διαδραματίστηκε ο πόλεμος του 1940.
- Εικαστικά: Χρωματισμός σχετικών εικόνων.
- Μουσική: Ακρόαση πατριωτικών τραγουδιών, συνοδεία με κρουστά.
- Παιδική Λογοτεχνία: Διαβάζουμε το βιβλίο “Το γαϊτανάκι”.
- Κινητική Αγωγή: «Παιχνίδι συμφιλίωσης» – τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο και ενώνονται με τα χέρια.
Ημέρα 5: Μικρή Γιορτούλα.
Η εβδομάδα ολοκληρώνεται με μια χαρούμενη «μικρή γιορτούλα» στην τάξη ή στην αυλή.
- Γλώσσα: Λέμε ποιηματάκια που έχουμε μάθει. Επανάληψη λέξεων: Σημαία – Ελλάδα – ΟΧΙ – Ελευθερία.
- Μαθηματικά: Μετράμε σημαίες και εξασκούμαστε στην καταμέτρηση και την αναγνώριση των αριθμών από το 1 έως το 5.
- Μελέτη Περιβάλλοντος: Συζητάμε «Πώς τιμούμε τους ήρωες σήμερα;» (π.χ. με γιορτές, παρέλαση, στεφάνια, σημαίες).
- Εικαστικά: Ομαδική εργασία: «Η παρέλασή μας» με ζωγραφιές και κολλάζ.
- Μουσική: Ακούμε σχετικά τραγούδια και εμβατήρια παρέλασης.
- Παιδική Λογοτεχνία: Διαβάζουμε το βιβλίο “Η αντίσταση των Ελλήνων”.
- Κινητική Αγωγή: Χορογραφία με μπλε και λευκά μαντήλια. Παρέλαση στην αυλή με τις σημαιούλες και σύνθημα «Ζήτω η Σημαία – Ζήτω η Ελευθερία!».

Το συγκεκριμένο εβδομαδιαίο πρόγραμμα για την 28η Οκτωβρίου 1940:
- Ενισχύει τη γνωστική ανάπτυξη μέσα από γλώσσα και μαθηματικά.
- Προάγει τη δημιουργικότητα με κατασκευές, ζωγραφιές και μουσική.
- Καλλιεργεί την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν για τη συνεργασία, την ειρήνη και την ενότητα.
- Συνδέει την ιστορική γνώση με την καθημερινότητα, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν απλά και βιωματικά τι σημαίνει ΟΧΙ και τι σημαίνει ελευθερία.
Η διδασκαλία της 28ης Οκτωβρίου σε παιδιά 3–5 ετών δεν χρειάζεται να είναι δύσκολη.
Με το σωστό εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, μπορούμε να μετατρέψουμε αυτήν την εθνική γιορτή σε ευκαιρία μάθησης, δημιουργίας και χαράς.
Οι κατασκευές, τα παιχνίδια, τα τραγούδια και οι μικρές γιορτές βοηθούν τα παιδιά να βιώσουν την έννοια της ελευθερίας με τρόπο προσιτό και χαρούμενο.
Έτσι, η γιορτή της σημαίας και το «ΟΧΙ» του 1940 γίνονται αφορμή να μιλήσουμε για τις αξίες που έχουν διαχρονική σημασία: φιλία, ειρήνη, αλληλεγγύη και αγάπη για την πατρίδα.

Ελπίζω η ανάρτηση να σας φάνηκε χρήσιμη και να πήρατε ιδέες.
Σε περίπτωση που θέλετε να κοινοποιήσετε κάτι από το blog μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα σας παρακαλούσα να αναφέρετε το όνομα του blog και το αντίστοιχο προφίλ μου στα social media.
Αφήστε μου ένα σχόλιο και πείτε μου τη γνώμη σας.
Παιχνίδι και Δημιουργία – Ευδοξία Μοσχίδου
Κάντε like στην σελίδα Παιχνίδι και Δημιουργία στο Facebook και ακολουθήστε με σε Instagram και Pinterest
Μερικά από τα σχόλιά σας…
Σας ευχαριστούμε πολύ που μοιράζεστε την υπέροχη δουλειά σας, μας δίνει ιδέες να δημιουργήσουμε στην τάξη ότι καλύτερο!
Είσαι καταπληκτική! πολύ όμορφο υλικό, με γούστο και ενδιαφέρον. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ ❤️,εύχομαι να ασκείς το επάγγελμα της δασκάλας.…
Καλησπέρα, είμαι νηπιαγωγός, το υλικό σας είναι εξαιρετικό
συγχαρητήρια !! πολύ φροντισμένη δουλειά! ευχαριστώ για ελεύθερη πρόσβαση …
Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια! Χαρά μου να σας βοηθάω!
Διαβάστε ακόμα…
- Παιχνίδια που ενισχύουν τη γλωσσική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία
- Εβδομαδιαίο Πρόγραμμα με θέμα “28η Οκτωβρίου 1940” για παιδιά 3-5 ετών
- Πώς να καλλιεργήσουμε την αγάπη για το διάβασμα από μικρή ηλικία
- “Παγκόσμια Ημέρα Ζώων”: Εβδομαδιαίο πρόγραμμα για παιδιά 3-5 ετών
- Γιατί τα Παζλ Είναι Πολύτιμα στην Προσχολική Ηλικία