Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω το εβδομαδιαίο πρόγραμμα για παιδιά 3-5 ετών με θέμα “Το σταφύλι και ο τρύγος”.
Ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος είναι μήνες συνδεδεμένοι με τον τρύγο και την παραγωγή του κρασιού.
Το σταφύλι, με τα πλούσια συμβολικά και διατροφικά του στοιχεία, αποτελεί ιδανικό θέμα για ένα ολοκληρωμένο εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων.
Μέσα από το παιχνίδι, την τέχνη, τη μουσική και τη λογοτεχνία, τα παιδιά γνωρίζουν τον κύκλο του αμπελιού, μαθαίνουν καινούριες έννοιες και αναπτύσσουν δεξιότητες σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα.

Όπως όλα τα εβδομαδιαία προγράμματα που ετοιμάζω έτσι και αυτό περιλαμβάνει δραστηριότητες Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Περιβάλλοντος, Εικαστικών, Μουσικής, Λογοτεχνίας και Κινητικής αγωγής για κάθε μέρα της εβδομάδας.
Πιο αναλυτικά:
Ημέρα 1: “Γνωριμία με το σταφύλι”.
Η πρώτη μέρα είναι αφιερωμένη στη γνωριμία με το σταφύλι.
Τα παιδιά παρατηρούν αληθινά τσαμπιά, μαθαίνουν τις λέξεις «τσαμπί», «ρόγα», «αμπέλι» και συζητούν για το πώς μεγαλώνει το φυτό.
Στα μαθηματικά μετρούν ρόγες, συγκρίνουν «πολλά–λίγα» και παίζουν με ποσότητες.
Στη γλώσσα εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, ενώ στη λογοτεχνία ακούν την αλεπού και τα σταφύλια τον γνωστό μύθο του Αισώπου.
Στα εικαστικά φτιάχνουν το δικό τους τσαμπί με σφουγγάρι και μωβ/πράσινη τέμπερα, ενώ στη μουσική ακούν και μαθαίνουν το τραγούδι “τσιριτρό”.
Στο τέλος, με κινητικές δραστηριότητες γίνονται οι ίδιοι «τσαμπί» που σπάει σε ρόγες, εξασκώντας το σώμα και τη φαντασία τους.
Ημέρα 2: “Ο τρύγος”.
Τη δεύτερη μέρα τα παιδιά μαθαίνουν τι σημαίνει «τρύγος». Με εικόνες και αφήγηση γνωρίζουν τη διαδικασία, τα εργαλεία και τους ανθρώπους που μαζεύουν τα σταφύλια.
Στα μαθηματικά ταξινομούν τσαμπιά ανά μέγεθος και χρώμα, ενώ στη μελέτη περιβάλλοντος έρχονται σε επαφή με αντικείμενα του αγρότη, όπως καλάθια και ψαλίδια.
Η εικαστική δραστηριότητα περιλαμβάνει κατασκευή καλαθιού από χαρτόνι, το οποίο γεμίζουν με σταφύλια φτιαγμένα από μωβ και πράσινα μπαλάκια γκοφρέ.
Στη μουσική ακούν παραδοσιακά τραγούδια του τρύγου, ενώ στη λογοτεχνία γνωρίζουν ένα παραμύθι για το αμπέλι.
Το παιχνίδι κλείνει με κινητική δραστηριότητα: τα παιδιά γίνονται «τρυγητές» και μαζεύουν τα σταφύλια σε καλάθια, μέσα από συμβολικό παιχνίδι ρόλων.

Ημέρα 3: “Από το σταφύλι στο μούστο”.
Η τρίτη μέρα είναι αφιερωμένη στο πατητήρι και στον μούστο. Τα παιδιά μαθαίνουν νέες λέξεις (πατητήρι, μούστος, κρασί) και συζητούν πώς το σταφύλι μετατρέπεται σε άλλα προϊόντα.
Στα μαθηματικά μετρούν μουστοκούλουρα, εξασκώντας την έννοια της αρίθμησης.
Στα εικαστικά χρωματίζουν σχετικές με το θέμα εικόνες, ενώ στη μουσική ακούν και μαθαίνουν το τραγούδι “Πού πας αφέντη μέρμυγκα;”.
Στη λογοτεχνία απολαμβάνουν μια ιστορία για το ξινό σταφύλι, ενώ στη κινητική αγωγή μπαίνουν στο «πατητήρι» και μιμούνται το πάτημα, με χαρά και γέλιο.
Εβδομαδιαίο πρόγραμμα με θέμα “το σταφύλι και ο τρύγος” για παιδιά 3-5 ετών.
Ημέρα 4: “Προϊόντα του σταφυλιού”.
Η τέταρτη μέρα επικεντρώνεται στα προϊόντα που παίρνουμε από το σταφύλι: χυμό, κρασί, σταφίδες, γλυκό του κουταλιού.
Στη γλώσσα, τα παιδιά κάνουν αντιστοιχίσεις εικόνας–λέξης και μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τα προϊόντα.
Στα μαθηματικά τα ταξινομούν σε κατηγορίες (υγρά και στερεά).
Στη μελέτη περιβάλλοντος δοκιμάζουν σταφίδες και χυμό (αν επιτρέπεται) και συζητούν για τη γεύση και τις διαφορές.
Στα εικαστικά φτιάχνουν ένα «ποτηράκι χυμού» με κολλάζ, ενώ στη μουσική τραγουδούν το γνωστό τραγούδι “Στου Μανώλη την ταβέρνα”.
Η λογοτεχνική δραστηριότητα περιλαμβάνει μια ιστορία για το σταφύλι και το κρασί, και στο κινητικό παιχνίδι τα παιδιά μεταμορφώνονται από «σταφύλια» σε «χυμό» μέσα από μουσικοκινητικές ασκήσεις.
Ημέρα 5: “Γιορτή τρύγου”.
Η τελευταία μέρα είναι γιορτινή! Τα παιδιά συγκεντρώνουν όσα έμαθαν και δημιουργούν μια μεγάλη συλλογική αφίσα με εικόνες και λέξεις.
Στα μαθηματικά αντιστοιχίζουν αριθμούς με ρόγες, ενώ στη μελέτη περιβάλλοντος αναπαριστούν με παιχνίδι ρόλων τον κύκλο του τρύγου.
Στα εικαστικά φτιάχνουν ένα μεγάλο αμπέλι σε χαρτί του μέτρου με τύπωμα δαχτυλομπογιών, ενώ στη μουσική τραγουδούν και παίζουν σε μια μικρή «γιορτή τρύγου».
Η λογοτεχνία κλείνει τον θεό Διόνυσο, και η κινητική αγωγή με χορευτικό παιχνίδι σε κύκλο, σαν μικρό πανηγύρι στην τάξη.

Οφέλη του προγράμματος.
Μέσα από αυτή τη θεματική εβδομάδα τα παιδιά:
- Γνωρίζουν έναν βασικό κύκλο της φύσης και της αγροτικής ζωής.
- Μαθαίνουν νέο λεξιλόγιο και ενισχύουν τη γλωσσική τους ανάπτυξη.
- Εξασκούν την αρίθμηση, τη σειροθέτηση και την ταξινόμηση.
- Καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους μέσα από τις τέχνες.
- Συνεργάζονται, μοιράζονται και χαίρονται τη μάθηση σε ομαδικό περιβάλλον.
Η θεματική ενότητα «Σταφύλι και Τρύγος» στην προσχολική ηλικία, αποτελεί μια υπέροχη ευκαιρία να συνδέσουμε τα παιδιά με την παράδοση, τη φύση και τη χαρά της συλλογικής μάθησης.
Με δραστηριότητες που αγκαλιάζουν όλα τα γνωστικά αντικείμενα, το σταφύλι γίνεται αφορμή για δημιουργία, παιχνίδι, γνώση και συνεργασία.
Όλο το πρόγραμμα θα το βρείτε αναλυτικά στο εκτυπώσιμο αρχείο που ακολουθεί παρακάτω. Στις δραστηριότητες που υπάρχει αστερίσκος * σημαίνει ότι ακολουθεί διευκρινιστική σελίδα (εντός του αρχείου).
Σε αυτό το πρόγραμμα έχω συμπεριλάβει και τραγούδια με συνδέσμους από το YouTube, πατώντας πάνω στον τίτλο του τραγουδιού οδηγήστε στον αντίστοιχο σύνδεσμο.
ΠΡΟΣΟΧΗ: οι σύνδεσμοι για το ΥouTube λειτουργούν μόνο όσο το αρχείο είναι σε ψηφιακή μορφή.

Ελπίζω η ανάρτηση να σας φάνηκε χρήσιμη και να πήρατε ιδέες.
Σε περίπτωση που θέλετε να κοινοποιήσετε κάτι από το blog μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα σας παρακαλούσα να αναφέρετε το όνομα του blog και το αντίστοιχο προφίλ μου στα social media.
Αφήστε μου ένα σχόλιο και πείτε μου τη γνώμη σας.
Πατήστε εδώ και δείτε όλα τα εβδομαδιαία προγράμματα που είναι διαθέσιμα.
Παιχνίδι και Δημιουργία – Ευδοξία Μοσχίδου
Κάντε like στην σελίδα Παιχνίδι και Δημιουργία στο Facebook και ακολουθήστε με σε Instagram και Pinterest
Μερικά από τα σχόλιά σας…
Είσαι καταπληκτική! πολύ όμορφο υλικό, με γούστο και ενδιαφέρον. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ ❤️,εύχομαι να ασκείς το επάγγελμα της δασκάλας.…
Καλησπέρα, είμαι νηπιαγωγός, το υλικό σας είναι εξαιρετικό
συγχαρητήρια !! πολύ φροντισμένη δουλειά! ευχαριστώ για ελεύθερη πρόσβαση …
Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια! Χαρά μου να σας βοηθάω!
Έχετε κάνει εξαιρετική δουλειά. Σας ευχαριστώ για την έμπνευση που μου δώσατε!
Διαβάστε ακόμα…